Duurzame dwarsligger van gerecycled composiet

CRC (Circular Recycling Company BV) produceerde van afvalcomposieten afkomstig uit treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen de secundaire grondstof die het mogelijk maakt voor de NS – in samenwerking met studenten van Windesheim – de eerste duurzame NS90 dwarsligger van gerecycled composiet te vervaardigen. Zodoende heeft CRC als secundaire grondstofproducent de laatste stap gezet om de hergebruikcirkel te sluiten. In totaal zijn drie vormschalen gelamineerd bij Poly Products uit de betongietmal voor NS90 dwarsliggers die Alom ter beschikking heeft gesteld.

De studenten hebben een vormschil gebruikt om het eerste prototype van de dwarsligger te maken door deze te voorzien van extra glasvezelversterking en verder te vullen met door CRC gerecycled thermohardend composiet afkomstig van interieurdelen uit treinen.

CRC heeft een techniek ontwikkeld om zowel op mechanische als op chemische wijze, thermohardend composiet te verwerken tot grondstoffen voor nieuwe duurzame producten.

De dwarsligger van hergebruikt composiet weegt 123 kg (een staal versterkte betonnen uitvoering weegt 283 kg).

Naast interieurdelen uit treinen, recycled CRC onder andere rotorbladen van windmolens, snij-, spuit- en productie-afval, GRE-materiaal en composiet sloopschepen om direct toe te passen in nieuwe duurzame producten.

Bekijk hier het filmpje: https://no-waste-in-time.nl/wp-content/uploads/2021/02/Composietenlab-Dwarsliggers-met-subs-HQ.mp4